4gamers.be

Wie verzuipt dit eindejaar?

Door papfles, 17-10-2010 10:30

Met de eindejaarsperiode in zicht, kijken we allemaal uit naar een aantal topgames. Dan spreken we over games zoals Call of Duty, Medal of Honor, Need for Speed en dergelijke. Maar hoe zit het nu met de minder populaire games? Waren dit echt slechte games, of waren het wel degelijk kwalitatieve games en werden ze gewoon achter in de rekken geplaatst omdat de games met een bekende naam hun plaatsje innamen?

Het jaar des Heeres 2008

In het najaar van 2008 kwam de vijfde Call of Duty uit, World at War. Verder hadden we ook nog BioShock (op PS3), Left 4 Dead, Resistance 2 en Fallout 3 als shooter(-getinte) games. Gooi er nog World of Warcraft: Wrath of the Lich King, Rock Band 2 bovenop en de onvermijdelijke Fifa en het was al zwoegen om nog aandacht voor de minder bekende games te verkrijgen. LittleBigPlanet, Left 4 Dead en Dead Space wisten zich staande te houden als nieuwe games, maar dat kon niet van alle games gezegd worden.

Valkyria Chronicles

Dit spel is al vaker ter sprake gekomen als het om een half-vergeten parel gaat. De diepgaande gameplay en een verfrissende grafische stijl waren de reden waarom vele PlayStation 3-liefhebbers plots verliefd werden op deze strategische rpg. Het genre waarin dit spel zich afspeelde, het turn-based genre, is echter niet meteen het allerbekendste en daardoor had het spel al meteen een behoorlijke achterstand ten opzichte van shooters en dergelijke. Gelukkig bleek de titel het op zich nog wel goed genoeg te hebben gedaan om te overleven, maar dan op de PlayStation Portable. Jammer genoeg heeft het spel nooit de cijfers gehaald die het eigenlijk toch wel verdiende.

Valkyria Chronicle screenshot

 

Mirror's Edge

EA verklaarde toen dat het genoeg had van de vele mindere games die het had uitgebracht - het bedrijf had toen ook niet de beste reputatie - en dat het ook nieuwe, gedurfde initiatieven zou ondersteunen. Dead Space (waar we binnenkort telg twee van mogen verwachten) en Mirror's Edge waren zo'n projecten. Vooral deze laatste blonk uit in vernieuwing en kreeg dan ook behoorlijk wat prijzen. Ondanks het vernieuwende karakter, de originele aanpak en de hype die toch wel rond het spel hing, bleek het niet voorbij de toonbank te geraken. Zeker niet als je het vergelijkt met de verwachtingen van de makers, met name dat er drie miljoen verkocht van zouden worden. Een sequel zou ook (en zelfs een derde spel) in de steigers staan, maar veel is er nog niet over bekend.

Tom Clancy's EndWar

De twee termen die eigenlijk nooit bij elkaar hebben gepast, zijn RTS en console. Doordat er met een controller gewerkt moet worden, is dit een quasi onoverkomelijk obstakel voor de muisvlugge bewegingen die je meestal nodig hebt bij een RTS. Toch wagen sommige ontwikkelaars zich aan de beklimming van deze steile helling. In EndWar gooide Ubisoft het over een andere boeg, door stembesturing in te voeren. Zo kon je je als een echte generaal voelen terwijl je commando's uitsprak. Ondanks het feit dat niet alles tip top in orde was, was het wel vernieuwend voor het consolepubliek, maar jammer genoeg bleek dit niet echt aan de kassa. Vernieuwing wordt vaak geroepen door gamers als een noodzaak, maar het wordt niet altijd omarmd.

Tom Clancys EndWar screenshot

The Saboteur

  • Release: 04/12/2009
  • Ontwikkelaar: Pandemic Studios
  • Uitgever: Electronic Arts

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2018 door 4Entertainment bvba.
hair style vbulletin indir frisur hair cut short hair