WiiWare reviews - week 5 van 2011

Door Vancha, 06-02-2011 10:25

Juwelenwachters: Paaseiland (Nordcurrent - WiiWare - 500 Nintendo punten) [pieterm]

Haast iedere week valt er in het winkelkanaal van de Nintendo Wii wel een nieuwe puzzeltitel te bespeuren. Dat is ook nu niet anders met Juwelenwachters: Paaseiland, een game die duidelijk leentje buur speelt bij Bejeweled.

Juwelenwachters: Paaseiland vertelt het verhaal van Professor H, de wereldberoemde Paaseiland-expert, die op een zekere dag een brief uit de fictieve hoofdstad Hanga Roa ontvangt. Een onbekende roept er om hulp: er staat namelijk iets vreselijks te gebeuren op het eiland. De professor beslist om samen met zijn assistent Joel en zijn kleindochter Ivie naar het gebied te trekken, waar talloze puzzels, mysteries en missies op hen liggen te wachten.

Bejeweled-kloon

Juwelenwachters: Paaseiland is met slechts twee spelmodi, verhaal en vrij spel, geen al te gevarieerde titel. Het merendeel van de tijd besteed je aan de verhaallijn die in totaal meer dan veertig levels bevat. Dat relaas is op zich behoorlijk flinterdun, maar het zorgt wel voor een kleine adempauze bij het oplossen van soms ingewikkelde puzzels die vaak tot frustraties leiden. Deze moeilijke stages nemen toe naarmate het spel vordert.

Het concept in Juwelenwachters: Paaseiland is nagenoeg identiek aan dat in Bejeweled. De bedoeling is om drie of meer voorwerpen van dezelfde soort op het bord weg te spelen. Wanneer dit lukt, dan kleuren deze stenen goud. Het einddoel is om het hele speelbord weg te spelen, waardoor alles goud oplicht en je je kunt uitleven in de volgende level. Dat dit niet altijd even eenvoudig is, hoeven we jullie uiteraard niet te vertellen. Je moet namelijk ook rekening houden met de tijd en enkele vastgeroeste blokken.

Breinbrekers

In de eerste levels ligt het niveau in Juwelenwachters: Paaseiland niet bijster hoog, maar naarmate je vordert in het spel, des te ingewikkelder het allemaal wordt. De tijd verstrijkt sneller en er komen ook meer verschillende items op het speelveld te liggen. Hierdoor moet je beter en doordachter puzzelen, maar soms komt het enkel neer op geluk. Als je dan aan het wachten bent op dat ene item en dat wil maar niet komen, dan zit je wel een keertje te vloeken in de huiskamer.

Een andere moeilijkheid die opduikt in de latere stages van Juwelenwachters: Paaseiland zijn, zoals eerder aangehaald, vastgeroeste blokken. Deze kan je pas wegspelen nadat je eerst de andere blokken op het speelveld allemaal hebt weggespeeld. Dat lijkt op het eerste zicht gemakkelijk, ware het niet dat deze passieve blokken vaak helemaal onderaan het scherm genesteld zitten. Veel geluk hebben om deze weg te krijgen is vaak de enige weg naar succes.

Weinig vernieuwend

Juwelenwachters: Paaseiland is een kleurrijke titel, maar vertoont te veel gelijkenissen met Bejeweled om stevig in zijn schoenen te staan. Het hele gameplaymechanisme werd bijna klakkeloos overgenomen en er werd haast geen enkele vernieuwing aan toegevoegd. Beter goed gejat dan slecht bedacht kan je dan stellen, maar aangezien Bejeweled ook verkrijgbaar is op Nintendo Wii kunnen we ons de vraag stellen of het wel een slimme zet is.

Met Juwelenwachters: Paaseiland haal je zeker en vast geen miskoop in huis. De puzzelfanaten onder ons zullen enkele uurtjes zoet zijn om deze titel volledig uit te spelen. Jammer genoeg biedt het te weinig vernieuwing ten opzichte van Bejeweled om van een goed en origineel spel te spreken. Juwelenwachters: Paaseiland getuigt dan ook van bitter weinig creativiteit.