4gamers.be

Wat wij hopen dat de Wii U kan

Door Phazon, 06-05-2012 10:00

Omdat het nog maar een paar weken aftellen is vooraleer de Wii U opnieuw voorgesteld wordt , leek het ons een goed idee om eens te kijken naar de mogelijkheden van deze console op vlak van gameplay. Het voorbije jaar verschenen heel wat concepten die gemaakt werden door fans en die best innovatief kunnen zijn voor heel wat games. We willen jullie er dus duidelijk op wijzen dat alles in deze special fictief is en er ook geen kleine vogeltjes bestaan die allerhande geheime informatie in onze oren fluisteren. Laat gerust je eigen ideeën horen in de comments.

Het toevoegen van een controller met scherm geeft ontwikkelaars heel wat (nieuwe) mogelijkheden. Zo kan de data bij verschillende games naar het scherm van de controller verplaatst worden. Het aantal kogels in een shooter, je levensbalk in een adventure game of de statistieken uit een voetbalspel, het kan allemaal weggehaald worden om je vervolgens meer in de game te betrekken door een meer cinematografisch beeld.

Er kan echter nog meer informatie op het scherm van de controller weergegeven worden dan men voordien op het tv-scherm plaatste. Dit werd ons tijdens de vorige E3 al uitgebreid uitgelegd door EA. Voor ons hoeft het echter niet bij de games te blijven. Vrienden die zich aanmelden, eventuele achievements/trophies die vrijgespeeld worden en updates of systeemberichten kunnen volgens ons ook beter op het extra scherm weergegeven worden in plaats van op de televisie.

Een andere mogelijkheid die de controller biedt, is split-screen gameplay. Ook dit werd door een experience demo van Nintendo mooi aangetoond. De speler die op de controller speelt, heeft een persoonlijk overzicht, waardoor de andere speler niet kan zien wat hij of zij bekokstooft. Graag zouden we zo'n zaken willen terugzien in een lokale multiplayer van Assassin’s Creed bijvoorbeeld.

Wat als de Wii U ook twee controllers met scherm zou ondersteunen? Items die je krijgt in Mario Kart worden bijvoorbeeld enkel op het scherm van de controller getoond, waardoor iedereen buiten die ene speler het raden heeft naar het voorwerp. Hetzelfde kunnen we doortrekken naar de health bar in fighters, het aantal kogels in een shooter, de Pokémon die je nog achter handen hebt in een Pokémon-gevecht en ga zo maar verder.

Geen stats meer op het hoofdscherm en aparte split-screen.

De controller van de Wii U bevat ook accelometers en een gyroscoop, hetgeen motion control mogelijk maakt. Hiervan heeft Nintendo enkele mooie voorbeelden gegeven, zoals de nieuwe besturingsmanier van bepaalde sporten in Wii Sports en het snel kunnen reageren tijdens de demo Shield Pose. Wanneer we echter wat nadenken over andere titels, lijken de mogelijkheden eindeloos. Wat als je op eender welk moment volledig rondom je kan kijken en dan elk stukje uit de spelwereld kan waarnemen? Ook werden er al enkele mogelijkheden op het internet gepost in verband met andere visors, waarover later in deze special enkele voorbeelden.

Augmented reality zou ook een leuke toevoeging kunnen zijn, want dat bewees de meegeleverde software bij de Nintendo 3DS al. Even door de huiskamer op zoek naar spoken gaan in een horrorspel of een Pokémon-gevecht op je tapijt houden tegen iemand anders zijn maar 2 van de eindeloze mogelijkheden. Vooralsnog is er niets bekend over de camera aan de achterzijde van de controller, maar dit kan natuurlijk veranderen. Laten we hopen dat ook Nintendo hier de mogelijkheden van inziet. 

Een fan die graag Metal Slug Augmented Reality zou willen zien.

Het scherm van de Wii U controller is tevens een aanraakgevoellig scherm. Met behulp van een stylus kan je op deze manier allerhande data invoeren. Zo wordt het mogelijk heel wat extra opties of knoppen in een game te implementeren. De eenvoudigste en meest voor de hand liggende mogelijkheid is een inventory. Je krijgt meteen een handig overzicht zonder te hoeven pauzeren en je kan ook onmiddellijk je keuze bevestigen. Voor menig RPG-speler kan dit een hele verademing zijn.

Door deze manier van besturen kunnen ook MMO’s interessanter worden. Het plaatsen van skill buttons en andere opties kan gemakkelijk op het touchschreen gebeuren, terwijl het chatten ook geen probleem meer is. Even de woorden intypen en daar gaat je chatbericht. Het  implementeren van een toetsenbord als input voor het surfen op het internet en het typen van tekst lijkt ons alvast een zekerheid te worden.

Het scherm van de Wii U-controller hoeft niet steeds aanvullend te zijn, integendeel. We kunnen alle actie ook gewoon naar dit scherm brengen, zodat een tv-scherm niet meer nodig is. Het hoeft echter niet enkel bij dit gekend aspect te blijven. Neem bijvoorbeeld RTS-game zoals Starcraft of League of Legends. Door middel van het touchscreen laten deze games zich perfect laten besturen (al zal de spelwijze wel lichtjes anders zijn) en ook de grafische kracht is geen probleem. Eigenlijk kunnen we zowat elk aspect van heel wat (3)DS-games naar de Wii controller doortrekken, wat uiteraard tot tal van mogelijkheden kan leiden.

 

Je inventory op het scherm van de controller en het aanraken en het surfen op het internet.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam