Chrono Trigger (VC)

Door Stinoww, 03-07-2011 00:00

Hoewel Chrono Trigger beschouwd wordt als één van de beste Role Playing Games in de geschiedenis van de game-industrie, zal het spel je misschien toch niet zo bekend in de oren klinken. Het origineel, dat 16 jaar geleden op de Super Nintendo het levenslicht zag, is namelijk nooit in Europa op de markt verschenen. Enkel de remake voor de Nintendo DS heeft hier de rekken gehaald. De game bleek echter een schot in de roos te zijn en kweekte een resem fans. Misschien dat er daarom besloten is om de originele versie in Nintendo’s archiefkast te plaatsen. Iets dat wij ten zeerste toejuichen.

Het is niet toevallig dat Chrono Trigger dergelijke prestige geniet. Square werd in der tijd namelijk beschouwd als één van de grootmachten in het RPG-genre. Met de Final Fantasy-reeks wisten ze zich reeds snel op de kaart te zetten in de wereld van de games. In 2003 is het bedrijf gefuseerd met Enix, bekend van de Dragon Quest-serie: Square Enix was geboren. Sindsdien is hun repertoire enkel nog groter en indrukwekkender geworden. Maar de ontwikkelaar vergeet duidelijk zijn roots niet en bewijst dit door Chrono Trigger na 16 jaar beschikbaar te stellen voor de Europeanen.

Chrono Trigger

De zwijgzame hoofdrolspeler Crono is maar een gewone jongen die op een dag zin heeft om de wereld eens te verkennen. Het lijkt hem een goed idee om zijn vriendin Lucca te bezoeken. Zij houdt zich namelijk graag bezig met een ietwat opmerkelijke hobby: uitvinden. Op de plaatselijke markt zal ze haar nieuwe teleporter aan het grote publiek voorstellen en Crono voelt zich geroepen om het ding eens uit te proberen. Op zijn weg komt hij Marle tegen, een mysterieus meisje dat beschikt over een nog mysterieuzer medaillon. Marle beslist om hem te vergezellen en samen komen ze bij Lucca aan. Nadat je succesvol de futuristische machine hebt uitgeprobeerd, wil je stoutmoedige nieuwe vriendin het ook een keer proberen. Maar er loopt iets fout. Door het medaillon ontstaat er een soort tijdsgat die Marle het verleden in zuigt. Onze held Crono reist de dame in nood achterna.

Vele plotse wendingen, leuke tussenfilmpjes en goed uitgewerkte personages houden het boeiend om het lange verhaal te blijven volgen. Zoals wel bekend uit de Final Fantasy-games doorloop je ook in Chrono Trigger de wereld vanuit een top-down perspectief. Het tijdreizen geeft een draai aan de vastgeroeste speelwijze die games in dit genre bieden. Kleine details die in het verleden veranderen vormen namelijk een geheel andere toekomst. Zo word je op een zeker moment beschuldigd van een bepaalde misdaad. Je kan dan enkele jaartjes teruggaan in de tijd en er voor zorgen dat geen enkel stukje bewijsmateriaal nog jouw richting uitwijst. De mooi weergegeven omgevingen en prachtige melodietjes creëren de benodigde sfeer om je volledig in Crono’s wereld mee te sleuren.

Chrono Trigger

Vanzelfsprekend staat er een hoop gespuis op Crono te wachten, en de jongen moet zich hier dan ook flink kunnen tegen verweren. Een vlijmscherp zwaard en een aantal uitgekiende vechttechnieken helpen hem daarbij. In een turn-based stijl zal je gedurende het spel heel wat tegenstanders te lijf gaan. Dit systeem zorgt er wel voor dat de snelheid wat uit de game wordt gehaald; iedere keer dat een vijand uit de bosjes tevoorschijn springt, komt het beeld stil te staan en zal je voor je leven moeten knokken. Het vechten kan misschien wat als eentonig en gemakkelijk beschouwd worden, maar de game weet dit echter goed te verbergen door een grote hoeveelheid en variatie aan vijanden te bieden. Elk gevecht levert natuurlijk ook de nodige muntjes op, geld dat je vervolgens kunt spenderen aan verschillende voorwerpen die je helpen te overleven. Door de verworven experience en tech points word je sterker of leer je nieuwe vaardigheden met het zwaard.

Square had met Chrono Trigger 16 jaar geleden al een dikke hit in de maak en nu is dat niet anders. Het epische verhaal, leuke vechtsysteem en de verschillende uitgewerkte personages vormen een geweldige basis voor een fantastische game. Een verplichte aankoop voor de RPG-fans van vandaag en een dikke aanrader voor degenen die sympathie voor het genre tonen. Enkel degenen die totaal niets hebben met Role Playing Games kunnen wat ergernis voor deze game opbrengen. En zelfs dan is dat nog moeilijk…

• Sterk verhaal
  • Diep uitgewerkte personages
  • Leuk vechtsysteem