WiiWare: Fast: Racing League

Door Vancha, 01-06-2011 10:34

Racefanaten met enkel een Wii zitten toch wat met de haren in het hoofd. Eigenaren van de HD-consoles zitten met een grote verzameling verschillende racing games, terwijl Wii-bezitters het meestal moeten stellen met een ondermaatse Need for Speed of het zoveelste potje Mario Kart. Gelukkig kwam Shin’en onlangs met een racing game die voor nieuwe spanningen op de tracks kan zorgen, en wat voor één!

Een futuristische racer

Fast: Racing League is een futuristische racer die wel wat weg heeft van een F-Zero of een WipeOut. F-Zero is alweer enkele jaren op vakantie en daardoor moesten Nintendo fans afwachten totdat er weer een futuristische auto voor de deur stopte. Fast is dan wel niet zo snel als F-Zero GX voor de GameCube, maar met snelheden van 300km/h moet je toch wel bij de pinken blijven wil je alle bochten goed doorkomen.

Vooraleer je uit de startblokken schiet kun je een keuze maken uit één van zes verschillende bolides die stuk voor stuk wel wat anders reageren qua snelheid en bochtenwerk. In toernooien of losse races kan je het vervolgens tegen de computer opnemen. Tijdens het racen kun je ook orbs oppikken die je vervolgens gebruikt om te boosten, kwestie om eventuele voorliggers sneller in te halen. Mocht je de tracks goed genoeg kennen zijn er ook nog de tientallen challenges waarin je een toertje moet doen in een bepaalde tijd, een bepaalde snelheid moet halen of obstakels moet ontwijken die op het parcours liggen.

Een Ikaruga-twist

Al het voorgaande klinkt nogal gewoontjes als je het vergelijkt met andere games in het genre, maar toch heeft Fast: Racing League nog een troef achter de hand. Wanneer je zelf wil kan je de tint van je wagen wit of zwart maken. Als je dan met de juiste kleur over een zwart of witte strook racet, schakel je meteen naar zesde versnelling en laat je iedereen achter je. Hetzelfde gebeurt er bij schansen en stroken die ondersteboven hangen (die werken dan als magneten om je op het plafond te laten racen). Gebruik maken van dit Ikaruga-achtig systeem is zeer aangeraden en door goed gebruik te maken van de sprongen en het plafond kun je makkelijk een kortere weg vinden. Let wel dat je het juiste kleur gebruikt, anders vertraag je of gebeurt er juist niets.

Zoals we al zeiden heeft de game wel een Ikaruga-twist, maar het is ook de moeilijkheidsgraad die wel eens wat parten kan spelen. De computer maakt net zoals jij gebruik van de versnellingsstroken en mocht jij een paar sprongen of stroken missen kun je al snel laatste in de race eindigen. Bepaalde stroken of sprongen komen ook volledig uit het niets tevoorschijn, dus mensen die niet snel genoeg reageren hebben pech. Het is even wennen, maar aanpassen aan de snelheid zal wel moeten.

Mocht je je zorgen maken om de controles van de Wiimote in deze game, geen nood. Het zal zeker niet aan het sturen liggen mocht je voor de zoveelste keer tegen de kant knallen of richting een afgrond springen. De besturing ligt erg soepel in de hand en het zou ons niets verbazen mocht het even goed of zelfs beter werken als Mario Kart. Mocht het sturen met een Wiimote niet zo jouw ding zijn, kun je nog steeds de nunchuck of de Classic Controller aansluiten om het gevoel van een “echte” controller in je handen te hebben.

Is dit WiiWare?

WiiWare games zien er meestal vrij eenvoudig uit, maar het is Shin’en duidelijk gelukt om alles uit het systeem dat Nintendo voorschotelt te halen. Fast: Racing League ziet er gelikt uit en krijgt zelfs tijdens de meest intense races geen dipjes in de framerate, iets wat zeer belangrijk is in een snelle racing game als deze. Mocht je toch eens wat tijden hebben tussen de bochten door kan je je ook vermaken met de lekkere soundtrack die de game onder zijn motorkap verscholen heeft. De muziek geeft genoeg beats om volledig bij de game te passen.

Vele racing games komen de dag van vandaag met een beperkte lokale multiplayer en een groots online gedeelte. Fast moet echter niets hebben van al dat online gebeuren en houdt het bij een lokale splitscreen van twee tot zelfs vier spelers. Alle tracks kunnen gespeeld worden met je vrienden en het aantal beelden per seconde zit mooi vast op 30. Om maar even aan te tonen dat meerdere kleine schermpjes geen te gekke rekenkracht van de game zullen vergen.

Mensen die wel eens een racing game spelen op de Wii hebben terug een reden om hun console aan te zetten en op de WiiStore te gaan. Fast ziet er briljant uit en kon met wat meer tracks en auto’s makkelijk in de winkelrekken gelegd worden. Het zou wel eens kunnen dat je het Game Over scherm-ziet tijdens een race of niet bij de top eindigt, maar de aanhouder wint en het ingenieuze systeem dat wat weg heeft van Ikaruga zal je blijven aanzetten om nog eens te proberen.

• Ingenieus racingsysteem
  • Prachtige graphics
  • Goed passende muziek