The Ignition Factor (WiiWare)
Er zijn zo van die jobs die echt iedereen ziet zitten. Beroepen die aanzetten tot heldendaden en elke kleuters grootste wens zijn. Een daarvan is brandweerman of -vrouw. Vuur en hoge temperaturen doorstaan om mensenlevens te redden: het lijkt net het concept voor een leuke videogame. Dat moet Jaleco ook gedacht hebben toen ze ooit aan The Ignition Factor begonnen.
The Ignition Factor is een 2D-sidescroller die oorspronkelijk is uitgebracht voor de Super Nintendo. Het menu brengt je direct in een vuurvechterssfeer. De ruige vormgeving drukt vanaf het begin een stempel op het spel: het gaat hier over serieuze brandweerlieden. Geen halve rambo’s of lookalikes van Arnold Schwarzenegger, neen, gewoonweg mannen in pakken die hun werk doen. En werk zullen ze in deze game krijgen. Er is namelijk een serie branden ontstaan in naburige plaatsen en het is aan jou om het vuur onder controle te krijgen. Na een level gekozen te hebben, word je als echte professional verwacht op de briefing. Daar krijg je van je commandant een kaart van de omgeving te zien en een uitleg over de doelen die je moet behalen. Dit zal vooral het redden van mensen zijn, zoals een brandweerman hoort te doen. Hiernaast kan je ook al kiezen waar volgens jou de brandweerwagen buiten het gebouw zou moeten staan. Dit is een kleine tactische noot in het spel, want eenmaal de brandweerwagen goed geplaatst is, zal het je helpen om grotere vuren in het gebouw te doven.
Het doorkruisen van een brandend gebouw kan je natuurlijk niet zonder handige hulpmiddelen. Zo kan je voor het begin van een level kiezen uit een vijftal voorwerpen, zoals een touw, bijl of speciaal type brandblusapparaat. Ook tijdens het spelen zal je veel verborgen voorwerpen tegenkomen, de één al wat nuttiger dan de andere. Des te meer spullen je draagt, des te trager dat je in het veld zal manoeuvreren, dus denk goed na over wat je meeneemt. Alhoewel, ergens is het ook een voordeel om langzamer te lopen. De besturing met de Classic Controller is namelijk erg gevoelig; de minste aanraking doet je brandweermannetje in het vuur stappen of ongecontroleerd sprinten, dit ten koste van heel wat levens en plezier. Ook het onhandig geplaatste vuur, dat vaak vlak voor je voeten opdoemt na het binnengaan van een kamer, wekt enige frustratie op.
Ben je te vaak in het vuur gestapt of heb je niet binnen de tijd de opgegeven hoeveelheid mensen gered, dan zal je de gevreesde woorden game over te zien krijgen. En wees gerust, dit zal meer dan één keer gebeuren. Het aantal levens van jouw brandweerman zijn namelijk op één hand te tellen. Ben je er in geslaagd een level wel tot een goed einde te brengen, dan krijg je een eervol ontvangst van een handvol ramptoeristen en verschillende punten toegedeeld. Met deze punten valt verder niets te doen, dus het is vooral voor die zuurverdiende eer dat je een level moet uitspelen. Dit stimuleert natuurlijk niet om verder te gaan, zeker niet met die hoge moeilijkheidsgraad er nog eens bovenop.
Een eventuele soundtrack is spoorloos, enkel in het menu krijg je een deuntje te horen. De game beperkt zich tot de realistische geluiden van springende gasflessen en knisperend vuur. Toegegeven, het heeft ook zo zijn charme, maar iets meer creativiteit van de makers had toch wel gemogen. Wat er grafisch op je beeld getoverd wordt is niet bijster slecht voor een Super Nintendo-game, maar je kan het spel er ook niet om loven. Het loopt allemaal vloeiend, maar hoogstandjes worden niet behaald.
- Realistisch
- Hoge moeilijkheidsgraad
- Overgevoelige besturing