Adventure Island II (VC)

Door Stinoww, 01-05-2011 00:14

Hudson Soft, een dochterbedrijf van Konami, mag dan vooral bekend staan voor hun strategische computerspellenreeks Bomberman, ook in het platformgenre hebben ze een vinger in de pap. Adventure Island II, de vanzelfsprekende opvolger van debutant Adventure Island, verscheen voor het eerst op de markt in 1991 en is 20 jaar later te downloaden in Nintendo’s Virtual Console.

De verschrikkelijke Witch Doctor heeft de zus van Prinses Leilani, Tina genaamd, ontvoerd en de taak is aan plaatselijke held Master Higgins om haar uit de klauwen van de heksendokter te bevrijden. Moest deze verhaallijn je bekend in de oren klinken en spontaan doen denken aan een Italiaanse loodgieter met bijhorende snor, zou niemand je dat kwalijk nemen. Adventure Island II is namelijk één van de Mario-klonen die deze wereld rijk is en dus een platformer pur sang. Master Higgins, de koddige holbewoner, sprint en slaat zich een weg doorheen acht eilanden. Elk eiland wordt gekenmerkt door een bepaald thema dat keer op keer refereert naar de periode waarin de reuzen der aarde zich het beste thuis voelden: de prehistorie. Maar de makers hebben hun huiswerk niet zo goed gedaan, want anachronismen - zoals zijn razendsnel skateboard en grappige pet - vullen rijkelijk het beeld.

Maar wat maakt het iemand uit als een verzonnen spelwereld historisch niet correct is? Bij het zien van de perfect werkende combinatie tussen gameplay en de kenmerkende sfeer? Zowat niemand. Typerende antagonisten en leuke hulpmiddelen geven de wereld van Master Higgins vorm. Zo kan hij na het openbreken van een dino-ei lekker rondstuiven op het eerdergenoemde skateboard. Je zal dan veel sneller het level doorkruisen, maar door de snelheid wordt het ook moeilijker om vijandjes te ontwijken. Bij het oppikken van een jokerkaart kan je dan weer rijden op een dinosauriër die met een vlammende adem alles op zijn pad zal neermaaien. De verschillende deuntjes en – toen nog prille - geluideffectjes dompelen iedere fan van het eerste uur onder in een bad vol nostalgie.

Al dit prehistorisch geweld laat zich perfect besturen met de Classic Controller en diens Pro-versie, maar ook een gekantelde Wii Remote is compatibel. Een goeie besturing is ook een echte noodzaak, want bij het maken van een fout zal het spel je onverbiddelijk terugsturen naar het begin van het desbetreffende level. Ook als je energiemeter is leeggelopen zal Pietje de Dood je opwachten, maar gelukkig wordt vormt dit door het uitgebreide assortiment aan fruit, waarmee Master Higgins zich kan volproppen, zelden een probleem. Dit kan soms wat frustratie teweeg brengen, zeker als je het einde het van de level al voelde aankomen, maar die ene slang je toch nog een ticketje naar het hiernamaals bezorgde. Aan de andere kant wijst het ook naar de typische moeilijkheidsgraad die dit soort games – en oude games in het algemeen - typeren. De voldoening na het uitspelen van een eiland is dan ook groter dan bij een hedendaagse, veel simpelere platformer. Het spel ziet er voor een release in 1991 goed uit en de animaties zijn vlot weergegeven. Er vallen zelfs gezichtsexpressies te ontdekken, iedere keer als Master Higgins springt of sterft.

Adventure Island II mag dan wel gebruik maken van de welgekende Mario Bros.-formule, er zijn genoeg orginele toevoegingen die het spel een recht op bestaan geven. De vijandjes en hulpmiddelen scheppen een typerende sfeer en de gameplay is binnen het platformgenre naadloos perfect. De acht werelden, boordevol variërende levels, bieden een goed aantal uurtjes speelplezier. Het gebrek aan save points zal bij sommigen wat frustratie opwekken, zeker als je bij ‘game over’ helemaal moet herbeginnen. Maar wie op zijn tanden kan bijten, krijgt voor maar een slordige vijf euro zeker waar voor zijn geld.

• Intuïtieve besturing
  • Vlotte gameplay
  • Orginele toevoegingen