Where is Wally? Fantastic Journey 1 (WiiWare)

Door Stinoww, 21-04-2011 10:55

De ‘Where is Wally?’-boekenreeks staat al jaar en dag bekend bij iedere zelfrespecterende fan van het zoek-en-vind-genre. De jongeman met zijn typerend brilletje en rood-witte trui gaat nu de grote stap zetten naar de gamewereld. Eens zien wat hij daar van gebakken heeft.

Het zou fout zijn om te zeggen dat het voor Wally de eerste keer is dat hij de wereld van de games betreedt. Hij heeft namelijk al een viertal andere videospellen op zijn naam staan, waarvan het gros niet echt noemenswaardig is. De vooral saaie gameplay en slechte vormgevingen nekte de serie keer op keer in zijn geloofwaardigheid en Wally’s naam werd meer dan eens door het slijk gehaald. De games konden bijlange na niet het niveau van de boeken halen, maar toch liet Ludia zich hier duidelijk niet door afschrikken.

Het menu van ‘Where is Wally? Fantastic Journey 1’ laat je kiezen tussen de ‘Single Traveler’ en ‘Party’ mode. Bij de eerste keuze krijg je een hele verhaallijn voor je neergeworpen. Wally is zijn saaie leventje beu en ook al is hij de puberteit reeds ontgroeit, toch worstelt hij met zijn gevoelens en meer dan eens vraagt hij zich af wat er met zijn leven moet worden aangevangen. In één van zijn emotioneel onstabiele buien maakt hij plannen om de wereld rond te reizen. Op zijn pad ontmoet hij Wizard Whitebeard. Deze kruising tussen Gandalf en Perkamentus spoort Wally aan om 12 scrolls te zoeken., want als Wally deze in zijn bezit kan krijgen, zou hij de antwoorden op zijn talloze vragen ontdekken…

Het concept van het spel is te vergelijken met dat van de boekenreeks. Je krijgt de opdracht om verschillende voorwerpen en Wally himself, maar ook andere bekende personages zoals Wanda, Woof en Odwald terug te vinden in een bepaald gebied dat op zijn beurt wordt overheerst door een bepaald thema. Zo zal je bijvoorbeeld moeten zoeken tussen verschillende vechtende paters, vliegende tapijten en hongerige Galliërs. De getekende figuren zien er net hetzelfde uit als in de boeken. Dit is enerzijds een pluspunt, aangezien ze in de boekenreeks charismatisch worden weergegeven en er altijd chaos op de prenten terug te vinden is. Anderzijds gaat het hier om een game en lijkt het verstandiger om door dit gegeven wat meer beweging aan het Wally-universum toe te voegen. Sommige personages bewegen dan ook in geringe mate, maar veel animaties zijn er spijtig genoeg niet op het scherm te aanschouwen. Ook is het vaak moeilijk om bepaalde voorwerpen te herkennen wegens hun kleine omvang; een zoomfunctie had in dit geval wel gemogen.

Het feit dat je niet eens de mogelijkheid krijgt om naar links, rechts, boven of onder te scrollen, neemt de volledige vrijheid in het spel weg. Per voorwerp of personage dat je moet aanduiden krijg je de exacte plaats te zien waar het zich bevindt. Zo wordt het spel erg gemakkelijk waardoor de fun van het zoeken, waar deze game zich net zo op toespitst, er snel af is. Als je eenmaal in een gebied alle verloren elementen hebt teruggevonden, krijg je een aantal fonkelende sterren toebedeeld. Des te minder tijd dat je verliest tijdens het zoeken, des te meer sterren dat je zal verdienen. Deze sterren heb je nodig om naar een volgend gebied door te kunnen stoten. Dit verhoogt de spanning tijdens het spelen een beetje, maar aangezien het makkelijke niveau zal dit nooit hoge proporties aannemen. De gameplay mag dan wel wat afwisseling ondervinden, toch voelt het allemaal erg repetitief aan. Je kan van het ene land naar het andere gaan en verschillende extra challenges oplossen die Wanda, Woof en Odwald de slechterik je opleggen, de basisformule van het spel zal nooit ver weg zijn. En aangezien deze formule net als zijn voorganger als saai te bestemplen valt, is dit geen pluspunt. De soundtrack die je gedurende je tocht te horen krijgt, is aanstekelijk en avontuurlijk, maar zal nooit dicht komen bij een eventueel ‘wow’-gevoel.

In de ‘Party’ mode kan je met zijn tweeën de controller oppikken en het tegen elkaar opnemen in een spelletje zoeken-en-vinden, dit zelfs touwtrekgewijs. Het scherm wordt in de helft gesplitst en het is de bedoeling om zo snel mogelijk de figuurtjes die onderaan in beeld staan aan te duiden. Per correct voorwerp of personage dat je hebt gevonden, zal jouw ploegje het touw en dus ook het andere team, dichter bij je eigen scherm trekken. De eerste die de andere ploeg over de virtuele streep kan trekken, is gewonnen. Nu blijkt dit al even spannend te zijn zoals het klinkt, want ook hier krijg je geen vrijheid van bewegen en doordat enkel deze spelvariant te spelen is, zal je - wanneer er volk over de vloer komt - snel een échte partygame in je Wii moeten stoppen.

‘Where is Wally? Fantastic Journey 1’ valt te bezien als een virtueel ‘Wally’-boek, waarin de vrijheid van een pagina om te slaan weggenomen is. De hoofdmodus wil een leuk verhaal neerzetten met afwisselende gameplay, maar slaagt hier maar niet in. Je zal gedurende het spelen van hier naar daar getrokken worden en verschillende extra mogelijkheden tegenkomen, maar de inhoud van dit alles voelt nooit vernieuwend aan. De multiplayer bestaat maar uit één spelvariant en boeiend valt deze niet te noemen. De presentatie is eerder karig, de bewegingen op het scherm minuscuul. Daarom valt het aan te raden om eerder een ‘Where is Wally?’-boek te lezen of te kopen, dan deze game te spelen.

• Alle bekende personages passeren de revue
50/100

• Karige presentatie