Bingo Party Deluxe (WiiWare)

Door Stinoww, 17-04-2011 16:25

Ah, Bingo. Het spelletje met de kleine balletjes, dat toch nog iedere week zalen en rusthuisrefters doet vollopen met de oudere garde van onze maatschappij, is volgens ontwikkelaar Ateam alles behalve passé. Met het downloadbare 'Bingo Party Deluxe' ondersteunen ze dit statement, maar of ze hiermee de interesse van de (jonge) gamer kunnen aanwakkeren, is maar zeer de vraag.

Een gezelschapspel naar een console overbrengen heeft in het verleden nog niet veel soeps opgeleverd. Toch lijkt Ateam zich van zijn voorgangers niets aan te trekken. Gepresenteerd met een feestelijk vormgegeven achtergrond die bestaat uit verschillende kleurpatronen en een vrolijk deuntje, dat spijtig genoeg doorheen het spel nooit veranderd, krijg je de keuze tussen drie speltypes: ‘Bingo Party’, ‘90-Ball Bingo’ en ‘75-Ball Bingo’. Aangezien Bingo zich niet echt leent voor meer mogelijkheden, zal je het logischerwijs met deze drie modi moeten doen. Bij de eerste spelkeuze, met de in originaliteit uitblinkende naam ‘Bingo Party’, is het de bedoeling dat je het tegen de computer of maximum vier van je vrienden opneemt in een spelletje cijfertjes aanduiden.

Een érg spannend spelletje als we de instructies mogen geloven, maar in werkelijkheid geeft het wat minder adrenalinestoten dan voorspeld. Het komt er in deze modus namelijk op neer dat je na het horen van een cijfertje, dit getal om ter eerste moet aanduiden op één van de bingokaarten. Wie als eerste het getalletje gevonden heeft, krijgt een aantal punten. Op het einde van het spelletje worden de verworven punten opgeteld, en degene met de hoogste score mag de overwinning opstrijken. De gewonnen punten worden verzameld in een prijsmeter. Wanneer deze meter vol is, kan je bijvoorbeeld extra achtergronden, patronen en Bingo kaarten vrijspelen. Deze unlockables stimuleren tot verder spelen, maar kunnen niet verbergen dat het concept eerder eentonig en saai is.

Bij de tweede speelbare spelmodus, ‘90-Ball Bingo’, krijgt iedere speler twee Bingo kaarten met daarop – je kan het al raden – 90 nummertjes tot zijn beschikking. Het is de bedoeling dat je bij het horen van een nummertje gaat zoeken op je eigen kaart. Aangezien er soms getalletjes vernoemd worden die niet op je kaart staan en je anderzijds soms in één keer twee vakjes kan vullen, blijkt je succes natuurlijk allemaal meer een kwestie te zijn van geluk dan van vaardigheid. Wanneer één van de spelers zijn kaart vol heeft, wordt het potje beëindigd en krijg je ook punten voor alle horizontale lijnen die je hebt vervolledigd. Voor het aantal misstappen die je hebt begaan worden er dan weer punten afgetrokken. De punten gaan ook hier integraal naar de eerdergenoemde ‘Prize Meter’.

‘75-Ball Bingo’ is sterk te vergelijken met zijn ‘90-Ball’ variant, al helt deze modus meer over naar het klassieke bingospelletje. Je moet deze keer 75 vakjes bekrassen en je kan op voorhand kiezen in welk patroon ze staan opgesteld. Deze patronen variëren van het ordinaire kruis, tot heuse vlinder - en koffiemokmotieven. Het concept op zich kan dan weer minder boeien. Getallen aanduiden – iets wat we blijkbaar nog niet genoeg gezien hebben – heerst ook weer in deze modus. Wederom valt de algemene meter hier met punten te vullen.

Ateam probeert met ‘Bingo Party Deluxe’ de sfeer en gezelligheid van een bingonamiddag naar de console over te brengen, maar slaagt hier maar half in zijn opzet. Het feestelijke deuntje en leuke achtergrond weten een bepaalde sfeer te creëren, maar het repetitieve en trage spelconcept doen afbraak aan de vreugde. De drie modi bieden weinig verschil in gameplay en de computer lijkt op het gemakkelijkste niveau niet eens te weten dat we wel degelijk bingo aan het spelen zijn. Een spelletje gaat traag vooruit en biedt te weinig fun om je bezig te houden. De prijsmeter en het unlocken van verschillende extra’s zijn leuke en stimulerende toevoegingen, maar daar stopt het dan ook mee. Leuk voor de eenzame zielen die veel tijd hebben en van Bingo houden, maar ben je niet zo iemand dan mag je ‘Bingo Party Deluxe’ laten voor wat het is.

• Feestelijke vormgeving
55/100

• Weinig spelmodi