BIT.TRIP FLUX (WiiWare)

Door Goofus, 21-03-2011 00:05

Aan alle mooie liedjes komt ooit een einde, en dat is met de BIT.TRIP-hexalogie niet anders. Na BEAT, CORE, VOID, RUNNER en FATE is nu ook het zesde en laatste avontuur van CommanderVideo  verschenen, FLUX. Gaijin Games is er in geslaagd om met een radicale terugkeer naar de basis van videogaming telkens weer een nostalgische, maar tegelijk zeer uitdagende spelervaring neer te zetten. Met BIT.TRIP FATE is dat niet anders en de game is een meer dan waardige afsluiter voor een stukje WiiWare-geschiedenis.

Wie de allereerste BIT.TRIP-game heeft gespeeld, BIT.TRIP BEAT, zal deze BIT.TRIP FLUX bijzonder herkenbaar vinden. Hoewel je controlepadje deze keer rechts in beeld hangt in plaats van links, blijft het doel om allerlei beats die op je af worden gestuurd succesvol terug te kaatsen. In wezen biedt deze game een singleplayer-ervaring van het ondertussen legendarische Pong. Het terugkaatsten van balletjes met een padje klinkt misschien eenvoudig, maar dat is het helemaal niet.

De besturing van de game is, net als die van zijn voorgangers, wel heel simpel:  je houdt de wiimote vast in horizontale positie en draait hem voor- en achterwaarts om je pad op en neer te bewegen. Vanaf de linkerkant van het scherm vliegen er blokjes in beeld die je moet tegenhouden om er aan de rechterkant weer uit te vliegen. Het raken van een blokje doet het terugkaatsen en speelt een bepaalde beat af. Door de ritmische opeenvolging van blokjes ontstaat er muziek die de game begeleidt. Een nieuwigheid tegenover BEAT is dat er deze keer ook cirkelvormige blokjes in de mix zitten, die je zoveel mogelijk moet vermijden met je padje. De besturing en gevoeligheid van je wiimote is simpelweg spot-on, en de controls zijn zó intuïtief dat je uiteindelijk zal moeten vertrouwen op het volgen van de beats – eerder dan op het kijken naar het scherm – om je doorheen de meer hectische levels te stuwen.

Door het succesvol opvangen van blokjes en het ontwijken van schijfjes verhoogt  je score-multiplier en wordt ook je Mega-meter opgevuld. Deze zal, net als in de andere BIT.TRIP-games, je spelmodus upgraden waardoor alles er kleurrijker gaat uitzien en ook de kwaliteit van de audio verbetert. Anderzijds zorgt het missen van beats voor het verliezen van de multipllier en het leeglopen van de Nether-meter. Wanneer deze laatste helemaal leeg is, wordt de vormgeving teruggeschroefd naar een pixelig zwart-wit beeld dat een retro-ervaring moet voorstellen. Verknal je het ook in deze setting, dan wordt je terug gekatapulteerd naar het vorige checkpoint. Inderdaad, in tegenstelling tot BEAT hoef je FLUX niet in enorm grote stukken tegelijk door te spelen, maar zijn er checkpoints voorzien om de toegankelijkheid van de game ietwat te verhogen. Vooraleer je gekke gedachten krijgt, moet je wel nog steeds beseffen dat het uitspelen van BIT.TRIP FLUX verre van triviaal is, en je zal nog steeds hard moeten werken om het einde van elk van de drie werelden te zien te krijgen.

Net zoals de vorige games zijn de jongens van Gaijin Games er weer in geslaagd om een unieke visuele en auditieve retro-setting te creëren. De ritmische patronen van de beats, de zweverige achtergronden en de verschillende modi die variëren van een zwart-witte Pong-omgeving tot een kleurrijk en modern design, zorgen allemaal voor een heel overweldigende ervaring die evenwel nooit overdadig aanvoelt. Als je wil, kan je ook met z’n tweeën aan de slag in FLUX: met een extra wiimote kan een vriend een tweede padje controleren om je zo te helpen om de beats onder controle te houden.

Door de sterke gelijkenissen met BEAT is BIT.TRIP FLUX niet het meest originele avontuur van CommanderVideo geworden. Toch zijn de veranderingen die werden doorgevoerd van die aard dat vrijwel elk aspect van de game verbeterd is tegenover het origineel. BIT.TRIP FLUX is een passend sluitstuk voor een reeks die heeft aangetoond dat steengoede gameplay en een klassiek design ook in deze tijd van grafisch fetisjisme nog altijd garant kunnen staan voor unieke en uitdagende games.

• Design en vormgeving
  • Tijdloze Pong-gameplay
  • Speelbaar met twee