De Blob 2: The Underground

Door Vancha, 04-03-2011 00:11

De game-industrie kent enkele oude rotten die heel wat innovatie in onze sector kunnen brengen, maar ook de jeugd weet wel met nieuwigheden op de proppen te komen. Enkele jaren geleden hebben studenten van Utrecht een game bedacht waarin verf centraal stond. THQ kreeg dit te horen en zette meteen een team aan het werk met hetzelfde idee. Het resultaat daarvan was 'de Blob' voor de Wii, een geinige platformer met een vervende blob in de hoofdrol. Nu zijn we alweer twee jaar verder en de ontwikkelaars willen Blob nog eens aan het werk zetten, ditmaal ook in HD.

Alhoewel er een “2” achter de titel staat, hoef je je geen zorgen te maken om iets gemist te hebben. Het is genoeg als je weet dat er een gemene groep genaamd ‘de Inkies’ aan het werk geweest is onder leiding van ene Comrade Black. Deze ‘Inkt Corporation’ heeft alle kleur uit de stad en het volk gehaald, waardoor alles er grijs uitziet en de bevolking er maar levenloos bijloopt. Kleurrijke Blob komt dit gelukkig te weten en besluit om, samen met zijn vrienden, de stad terug in te kleuren en Comrade Black te stoppen.

Het is net Pixar

Aangezien er veel verschillende kleuren in de game verwerkt zitten, heeft ontwikkelaar Blue Tongue ook gekozen om een cartoonstijl in het spel en de tussenfilmpjes te gebruiken. Dankzij de krachtigere HD-consoles worden de personages en objecten haarscherp op het beeld getoverd en je zou tijdens de filmpjes haast zweren dat je naar een Pixar-film aan het kijken bent. De game mist wel aan technisch detail, maar de gekozen stijl komt goed genoeg over om niet die extra effectjes te missen.

Op de HD-consoles mag het er dan allemaal extra gelikt uitzien, de Blob kent zijn oorsprong op de Wii en daar hebben ze dan ook hun tijd in gestoken. De Wii-versie is exact hetzelfde als zijn tegenhangers, maar mist wel wat scherpte in de personages en omgevingen. Ook het dieptezicht moest wat inboeten voor de console van Nintendo, maar de cartoonstijl helpt de game om er nog steeds even leuk uit te zien.

Een familie-game

De bedoeling in de Blob 2 is erg simpel. Ieder level begint nogal grijs en je hoort gebruik te maken van de verschillende kleuren verf om je omgeving of inwoners terug op te fleuren. Verf kun je terugvinden in poelen, gijsers of kleine robotjes die je kan platstampen om hun kleur te absorberen. Kleuren kun je ook mengen door eerst kleur één en dan kleur twee te absorberen. Rood en geel geven bijvoorbeeld oranje. We hebben het allemaal wel geleerd toen we jong waren, dus veel zoekwerk zal er wel niet nodig zijn.

De game is in zijn kern een 3D-platformer en je kan dus gaan en springen waar je zelf wilt. De Blob 2 komt wel traag op gang. Blue Tongue heeft, net als bij het origineel, voor de familie gekozen als doelgroep. Dit zorgt ervoor dat de game een lage instapdrempel heeft en je de eerste levels haast met je ogen dicht zou kunnen uitspelen. Veel nadenken zal er ook niet direct bij komen kijken. Je krijgt namelijk de hulp van je kompaan ‘Pinky’. Deze vliegende robot zal je iedere keer zeggen wat je precies moet doen en hoe je bij je volgende doel geraakt. Voor de ervaren gamer zal het dan ook wachten zijn tot de latere levels vooraleer het uitdagender begint te worden.

Mochten de jongeren toch in de problemen komen, dan kan je nog steeds een extra controller aan een vriend geven om je te helpen. Speler twee zal dan als Pinky aan de slag gaan en hij of zij kan je helpen om vijanden tegen te houden of de inwoners te schilderen. Verwacht er wel niet teveel van. Speler twee is niet meer dan een bolletje op het scherm en zal, net zoals in Super Mario Galaxy 2, enkel wat kunnen mikken en schieten. Een ietwat slaapverwekkende co-op dus.

de Blob 2: The Underground

• Release: 25/02/2011
  • Ontwikkelaar: To Be Announced