The Last Story

Door SpaGheTTi, 24-02-2012 02:45

The Last Story, een van de titels waar menig (Wii-)gamer al een tijdje naar uitkijkt, en letterlijk ook een van de laatste grote titels die de Wii nog zullen bereiken voordat het toestel het loodje legt. Op het doosje valt te lezen: “Een spel van Hironobu Sakaguchi”, een man die veel heeft bijgedragen tot de Final Fantasy-reeks. “Muziek van Nobuo Uematsu”, die heel wat prachtige muziek op zijn naam heeft staan. De verwachtingen voor The Last Story liggen alvast zeer hoog, laten we kijken of ze ook kunnen worden ingelost.

Het laatste verhaal

De titel legt meteen de nadruk op het verhaal. Het laatste verhaal dan nog wel, dus dat moet wel in orde zijn, toch? Inderdaad, het verhaal van The Last Story is er een van formaat. Meeslepend en episch zijn twee kernwoorden die er spontaan aan gegeven kunnen worden. Wat er ook even over gezegd kan worden, is dat het echt letterlijk een verhaal is. Je speelt het niet alleen, het wordt je ook deels voorgelezen door een verteller.

Je speelt het overgrote deel van het verhaal als Zael, een huurling met de ambitie om, net als zijn beste vriend Dagran, een ridder te worden. Met hun huurlingengroep, bestaande uit hun vrienden Syrenne, Yurick, Lowell en Mirania, trekken ze naar Lazulis Island om hun dromen waar te maken. Onderweg komt Zael in het bezit van een mysterieuze kracht, de kracht van de Outsider, die hij gebruikt om zijn vrienden te beschermen. Eens aangekomen leren ze al gauw Calista kennen, een aantrekkelijke jonge deerne, en de nicht van graaf Arganan, de heerser van Lazulis Island. Zij is ongelukkig verloofd met een man genaamd Jirall, en Zael smelt meteen wanneer hij haar voor het eerst ziet.

Dat is de basis van het verhaal. Een aantal aangename plotwendingen, de ene al wat onverwachter dan de andere, en voldoende uitdieping van het gros van de personages, maken dat je tijdens het spelen met de karakters meeleeft en hun twijfels steeds meevoelt. Al gauw zal je samen met Zael ontdekken dat niet alles is wat het lijkt, en dat een ridder op Lazulis Island niet veel meer is dan zijn titel. Tenminste, als je generaal Asthar en zijn pupil Therius niet meerekent. Deze twee zijn op bezoek vanuit het Empire, en zijn exact het type ridder dat Zael ooit hoopt te worden. Zal het hem, zijn vriend Dagran en de rest van de groep lukken om die ambitie waar te maken? Wel, dat zal grotendeels van jou afhangen. Jij bent immers degene die het verhaal zal moeten voltooien.

Gevechtssysteem en gameplay

Allereerst moet er gezegd worden dat je zowel kan spelen met Wii Remote + Nunchuck, als met de Classic Controller. Tijdens het spelen hoef je dan ook nooit naar je scherm te richten, wat voor een RPG erg goed nieuws is. Nu over het gevechtssysteem: het spel komt van een Final Fantasy-man, maar dat heeft niet echt zijn weerslag op de manier waarop je moet vechten in deze game. Je kan eerst en vooral vrij rondlopen op het veld, en je moet ook sterk samenwerken met je teamgenoten. Jijzelf bent als Zael vooral gericht op fysieke aanvallen, maar je kan op een unieke manier de magie van je teamgenoten inschakelen.

Magie komt trouwens in cirkelvorm op het veld. Wanneer je bijvoorbeeld in een vuurcirkel van een teamgenoot staat, val je aan met een vuurelement op je wapen. Wanneer een tegenstander in jouw vuurcirkel staat, loopt die schade op. Nu kan je met Gale (een aanval waarmee je snel naar je doelwit beweegt om daar een grote tornadoachtige slag te ontketenen) ook magiecirkels diffusen. Wanneer je dit doet, gaat de magiecirkel weg, maar bij een vuurcirkel gebruik je dan bijvoorbeeld wel meteen een krachtige vuuraanval op je tegenstander, en dan kan die een tijdje niet meer verdedigen. Zo heeft elk type magie een andere eigenschap, die je zelf eens kan uitproberen.

Ook de kracht van de Outsider, die je aan het begin van het verhaal krijgt, speelt een rol. Daarmee kan je namelijk door Gathering alle aandacht van je vijanden naar je toe trekken, zodat je magiërs rustig hun spreuken kunnen uitroepen. Gaandeweg krijg je bij het levelen nieuwe vaardigheden, zowel gewone als speciale die gericht zijn op de kracht van de Outsider. Het gevechtssysteem van The Last Story is zeker een van de betere uit de geschiedenis der (J)RPG’s.

Verder kan over de gameplay gezegd worden dat het spel rijk is aan sidequests, waarvan enkele een leuk, kleiner verhaal op zich vormen en zeker het spelen waard zijn. Ook kan je de uitrusting van je personage volledig aanpassen. Wanneer je door middel van een upgradesysteem de uitrusting van een personage sterker maakt, kan het zijn dat er bepaalde stukken harnas aan zijn of haar uiterlijk worden toegevoegd. Je kan echter bepaalde stukken outfit gewoon uitschakelen zonder dat diens stats eronder zullen lijden. Ook kan je bijna ieder stukje kleding individueel inkleuren naar je eigen smaak, zodat je favoriete held(in) er zo modieus uit ziet als jij dat zelf wil.