Boom Street

Door RipD, 02-02-2012 14:43

Square Enix heeft met Boom Street een nieuw familiespel op de Wii gebracht. Boom Street is een virtueel bordspel dat een beetje het midden houdt tussen Monopoly en Wallstreet. Je gooit met een dobbelsteen, zet het aantal stappen, koopt winkels en aandelen, trekt kaarten en probeert op die manier rijker te worden dan al de andere spelers. Je kan in je eentje spelen tegen computertegenstanders, met je vrienden rond dezelfde Wii of online met vrienden of vreemden.

In Boom Street speel je als je eigen Mii of kan je kiezen uit vele Nintendo-personages uit de Super Mario- of Dragon Quest-cast. Eenmaal je je personage hebt gekozen kan je kiezen uit verschillende spelborden. Al deze speelvelden komen redelijk bekend voor. Ze hebben hun thema dan ook uit de meest bekende omgevingen van deze twee spellen geplukt. Sommige borden hebben, als extraatje, beweegbare delen of speciale velden.

Boom Street screenshot Boom Street screenshot

Iedere speler begint bij de ‘Bank’ die zich ongeveer in het midden van elk speelveld bevindt. De volgorde van de spelers wordt willekeurig bepaald. Als je de virtuele dobbelsteen hebt gegooid en het aantal passen hebt gezet kan je, zeker in het begin van het spel, op een winkel landen die nog te koop is. Als je deze koopt en andere spelers belanden later op dit veld dan moeten ze, je een geldsom betalen, tenzij ze beschikken over een speciale kaart. Indien je op een winkel van jezelf belandt krijg je de kans om een van je winkels te upgraden, zodat deze meer zal opbrengen. Als je verschillende winkels in hetzelfde gebied hebt, dan stijgt de waarde van elke winkel in dat gebied. Het is wel oppassen geblazen, want iedere tegenstander kan, als hij of zij op je winkel staat en als hij of zij genoeg middelen heeft, en het ervoor over heeft, een winkel van je over kopen voor vijf keer de waarde van die winkel, zonder daarvoor enige toestemming nodig te hebben. Natuurlijk kan je ook onderling je winkels ruilen en/of verkopen als je aan de beurt bent.

Op je weg door het speelveld kom je ook ‘suits’ tegen. De alom bekende klaveren, schoppen, ruiten en harten. Deze ‘suits’ krijg je als je over de desbetreffende velden loopt. Beland je op zo’n veld dan mag je ook nog eens een kaart trekken. Deze kaarten kunnen zowel een positieve als negatieve gebeurtenis inhouden. Er verschijnt dan een venster waarin een rooster met allemaal kaarten staat. Hiervan kan je er één selecteren en als je er zo vier op een rij kan maken dan krijg je een geldbonus, bij vijf op een rij nog meer enzovoort tot je een hele rij hebt kunnen maken. Personen die heel het speelveld rondgaan en de vier kleuren verzamelen en daarna terug bij de bank terecht komen, stijgen een niveau en krijgen een fikse geldbonus. Iedereen mag als hij of zij de bank passeert aandelen kopen. Deze aandelen gaan over een bepaald gebied. Gebieden met dure winkels en waar al veel aandelen gekocht zijn, liggen ettelijke malen hoger in prijs per aandeel dan andere gebieden. Het doel is natuurlijk om zoveel mogelijk aandelen te kopen in een gebied dat volgens jou het meest gaat stijgen in prijs. Op die manier kan je geld verdienen zonder dat je er iets voor hebt moeten doen. Spelers die aandelen hebben in een gebied waar ook tegenspelers winkels hebben krijgen ook een deel van de opbrengst van die winkel. De speler die het eerste de doelwaarde heeft bereikt en op de Bank staat, of diegene met het meeste waarde zodra er een speler bankroet gaat, wint het spel.

Boom Street screenshot

Boom Street

• Release: TBA