Pro Evolution Soccer 2012 (Xbox 360)
In ons land, waar voetbal een van de grootste nationale sporten is, gaan de jaarlijkse voetbalgames steeds als zoete broodjes over de toonbank. Naar goede gewoonte brengt Konami de gamende voetbalfan dus ook weer een nieuwe Pro Evolution Soccer. 4Gamers kreeg al een voorbeschouwing en kon uitgebreid met de previewversie van Pro Evolution Soccer 2012 aan de slag.
De PES-reeks mag dan wel al jaren in de schaduw van de FIFA-games staan, toch blijven de voetbalgames van Konami groeien en krijgt de reeks steeds meer respect bij de liefhebbers van voetbalgames. Met Pro Evolution Soccer 2011 brachten de makers, zoals steeds onder leiding van Shingo "Seabass" Takatsuka, de reeks na enkele weinig vernieuwende edities terug op het veld en bewezen daarmee dat de PES-games stilaan op ooghoogte van de FIFA-games beginnen te komen.
Teammate Control
Pro Evolution Soccer lijkt op het eerste gezicht alvast de stijgende lijn in kwaliteit te behouden door enerzijds het polijsten van bestaande features en anderzijds door de toevoeging van enkele belangrijke nieuwe mogelijkheden. Volgens de makers focust PES 2012 op de basiselementen van professioneel voetbal: aanvallend spel, bewegingsvrijheid, het creëren van ruimte en zowel aanvallend als verdedigend in team werken. Al deze elementen zitten meteen vervat in de belangrijkste toevoeging in PES 2012: de “Teammate Control”. Met deze functie is het mogelijk om middels de rechter analoge stick een speler aan te duiden (die niet aan de bal is) om zich dan via het indrukken van diezelfde stick vrij te lopen voor een pass of voorzet.
In de automatische instelling gaat deze speler dan uit zichzelf naar een vrije positie richting doel lopen, maar je kunt de functie ook als manueel instellen, waardoor je dan volledige controle krijgt (met de rechterstick) over een tweede speler op het veld. Dit opent uiteraard tal van aanvallende mogelijkheden aangezien er in een fractie van een seconde ruimte kan worden gecreëerd. De Teammate Control werkt ook tijdens de set pieces, dus bij een inworp, corner of vrije trap kun je een bepaalde speler te selecteren en besturen om zo snel een vrije man in het spel te brengen.
De Teammate Control-functie was voor ons in het begin wat wennen, maar algauw ontdekten we de tactische voordelen en waren we vooral verwonderd over de resultaten die het virtuele voetbal een boost in realisme leken te geven. Je hebt in ieder geval het gevoel dat je meer vat hebt op je ploeg als eenheid, eerder dan van individuele speler naar individuele speler.
Balvoordeel
Naast de verhoogde grip op het spel, viel ons ook op dat de AI zowel aanvallend als verdedigend een ferme trap tegen de kont heeft gekregen. Bij doorsteekpasses of diepteballen gedragen je medespelers zich opvallend realistischer in vergelijking met vroeger en ook de keeper begint zo stilaan aan de verwachtingen te voldoen. In de vele wedstrijden die we hebben gespeeld, hebben de de keeper slechts eenmaal op een kapitale blunder kunnen betrappen, en dan kon je die eigenlijk nog als twijfelgeval interpreteren. Echte keepers maken nu eenmaal ook gigantische blunders.
Nog een opvallende verbetering in PES 2012 is naar onze mening de scheidsrechter, die dankzij de volledige integratie van het concept balvoordeel het spel nu enkel nog stillegt wanneer dit echt gerechtvaardigd is. Wij moesten dus niet meer vloeken wanneer de referee het spel onderbrak na een vuile tackle, ondanks het feit dat wij in balbezit bleven en door de verdediging aan het stoten waren. De scheidsrechter in PES 2012 lijkt ons alvast veel slimmer dan we in voetbalgames gewend zijn en hierdoor krijgt de scheids een minder prominente aanwezigheid tijdens de wedstrijd.
Overal beter
Ten slotte zijn er nog de klassiekere verbeteringen die we bij een jaarlijkse game kunnen verwachten. Zo hebben de graphics een opknapbeurt gekregen met vooral dan betere animaties van de spelers. We zagen echter nog steeds geen FIFA-kwaliteit, maar over het algemeen zijn de graphics meer dan degelijk en zijn het vooral de details die het hem doen, zoals wat zich op de achtergrond afspeelt. Reservespelers rekken en strekken naast het veld, trainers ijsberen langs de zijlijn, je ziet cameramensen in actie, enzovoort. Over camera's gesproken, de replay in PES 2012 wist ons zeer te bekoren en leek bij momenten heel dicht bij de realiteit te komen.
Ook de tactische opties zijn uitgebreid met meer en snellere mogelijkheden om op kritieke momenten van taktiek te veranderen. De meer casual speler kan deze tactische opties negeren, want de AI vangt tactische wijzigingen voor een groot deel op waar nodig, maar wie dit wil, kan ook zijn managementkwaliteiten tot uiting brengen in de vele opties om je ploeg te beheren. Verder mag PES 2012 nog gebruik maken van de UEFA Champions League en UEFA Europa Cup licenties en dragen de scheidsrechters de officiële UEFA Champions League tenues, wat nog maar eens bijdraagt tot het steeds groeiende realismeniveau van de PES-games.
Je ziet, PES 2012 is bij 4Gamers alvast in goede aarde gevallen. Toch zijn er nog een paar kleine zaken die we graag nog iets beter afgewerkt zouden zien. Zo zagen wij soms nog een merkbaar tempoverlies bij het manueel wisselen van spelers en soms koos het spel voor een andere speler dan deze die wij hadden verwacht, waardoor we op kritieke momenten meermaals en onnodig op een knop moesten drukken om de juiste speler geselecteerd te krijgen. Ook de commentaar tijdens de match wist ons nog niet meteen weg te blazen, met enkele herhaalde uitdrukkingen in twee opeenvolgende matches. Al bij al geen onoverkomelijke problemen waarvan we hopen dat er toch nog enkele voor de release zullen worden aangepakt.