4gamers.be

Wat wij hopen dat de Wii U kan

Door Phazon, 06-05-2012 10:00

Uiteraard houden we het niet enkel bij theoretische leerstof, want we hebben op het internet al heel wat praktische voorbeelden gevonden die de theorie mooi staven door middel van screenshots. Hieronder vind je alvast een selectie van onze favoriete gameplay-mogelijkheden. Opnieuw willen we jullie er op wijzen dat al deze screenshots en informatie puur fictief zijn.

Twee games uit de stal van Nintendo zelf, die ons uitermate geschikt lijken voor de Wii U, zijn Metroid en Pikmin. Van Pikmin weten we intussen dat de derde telg uit de serie komende E3-beurs onthuld zal worden, maar meer dan dat is tot op heden niet geweten. Zoals eerder gezegd zijn RTS-games een goede keuze op de Wii U, want het aanraakgevoellige scherm laat heel wat commando’s toe. Zo kunnen verschillende Pikmin snel geselecteerd worden om ze vervolgens een opdracht te geven.

In een nieuwe Metroid Prime kan de controller echter op een andere manier gebruikt worden. Op het grote scherm kan namelijk de wereld waargenomen worden door de helm van Samus, terwijl de controller een alternatieve visor kan weergeven. Natuurlijk kunnen spelers ook met behulp van het touchscreen snel van wapen veranderen of intuïtief richten op de vijanden.

 

Een nieuwe Mario Kart mogen we ook sowieso verwachten en daar lijkt, zoals eerder aangehaald, het geheimhouden van voorwerpen via het scherm van de controller een heel leuke bedoening. Ook de naar de speler gerichte camera biedt nieuwe mogelijkheden, evenals het weergeven van de map op het scherm van de controller. Het registreren van een reactie tijdens een inkomend blauw of rood schild zal ongetwijfeld voor heel wat gekke bekken zorgen bij zowel de aanvaller als het slachtoffer. Voor de serieuze racers onder ons is er altijd de mogelijkheid dat F-Zero nog eens zal opduiken. De controller gebruiken als realistisch stuur is zeker niet ondenkbaar. Snelle reflexen zijn dan echter wel aan de orde.

We mogen sowieso een nieuwe Ninja Gaiden verwachten en dan moeten we meteen denken aan een kleine demonstratie van Nintendo. Tijdens de introductievideo van de Wii U liet men al zien hoe de speler shurikens op het scherm afvuurt. Hopelijk zien we dit concept ook terug in dergelijke games. Een ander concept dat we tegenkwamen was het gebruik van de nieuwe Wii Zapper met een ingezoomd beeld op de controller. Dit zou ook bij games zoals Battlefield of Call of Duty heel goed kunnen uitpakken. Snipen zal heel wat realistischer aanvoelen.

     

Dat de controller ook zowat elk DS-concept aan zou kunnen, wisten we jullie op de vorige pagina al te vertellen. Twee mooie voorbeelden van dit principe zijn Okami en GTA. In Okami maakt je veel gebruik van een verfborstel om te tekenen. Dankzij het touchscreen en de stylus zou dit geen enkel probleem voor de Wii U mogen zijn. Hetzelfde geldt voor een nieuwe GTA. In de DS-game, Chinatown Wars, was het namelijk mogelijk om auto’s te starten door de bekabeling te manipuleren via het aanraakscherm. Wederom zou dit voor de Wii U een koud kunstje moeten zijn.
 
 
 
Het weghalen van overbodige data op het hoofdscherm is iets wat al meermaals besproken is door veel ontwikkelaars. Hieronder vind je alvast een voorbeeld van een sportgame zoals Madden. Allerhande tactieken uit sportgames kunnen nu onmiddellijk via het tweede scherm geraadpleegd en aangepast worden. Wat als we echter twee heel verschillende percepties op beide schermen kunnen waarnemen? Een heel mooi idee is een Sonic-game die zowel in 3D als 2D weergegeven wordt. Kijk je naar het tv-scherm, dan zal je een volledig driedimensionele Sonic-game zien, terwijl het controllerscherm een tweedimensionele variant bevat. Zo worden beide groepen tevreden gesteld.
 
 
 
Het implementeren van NFC (Near Field Connection) leek eerst een vreemde keuze, maar sinds spellen zoals Skylanders een massaal succes zijn, wordt het allicht toch een mooie zet. Allerlei figuurtjes uit diverse games kunnen op deze manier tot leven komen op de console. Er zouden bijvoorbeeld geen aparte portals meer nodig zijn bij het spel Skylanders. Recent lekte er ook een trailer van Rayman Legends uit, waarin we zien hoe Ubisoft ook op deze trend zal inspelen. NFC lijkt alvast een sterke toevoeging te worden voor alle verzamelaars onder ons. Toch kan het ook andere toepassingen hebben, zoals het snel inlezen van pre-paid kaartjes met NFC-technologie, hoewel dat vooral voor de mensen in Japan weggelegd zal zijn.
 

Conclusie

De mogelijkheden lijken dus bijzonder uitgebreid te zijn, al weten we nog altijd niet hoe Nintendo het zelf zal gebruiken. Rekening houdend met hun vorige consoles en handhelds, mogen we toch wel hopen dat er een aantal spitsvondigheden zal tussen zitten. Wat mag Nintendo van jou zeker doen bij deze console?

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam