Ophef rond GameSpot-review Skyward Sword
The Legend of Zelda: Skyward Sword wordt door de meeste reviewers en spelers de hemel ingeprezen, maar hier en daar zijn toch ook kritische stemmen te horen. Geen probleem, uiteraard, als de kritiek maar goed onderbouwd is. Dat lijkt nu net het probleem te zijn bij de review van website GameSpot, waar inmiddels de nodige ophef rond is ontstaan. Skyward Sword kreeg er namelijk een 7,5/10 en het grootste minpunt van de game zouden de controls zijn, die allesbehalve goed zouden werken. Een beetje vreemd, aangezien een hoop andere reviews de controls namelijk loven om hun nauwkeurigheid. Nu zijn er aanwijzingen die doen vermoeden dat de reviewer van GameSpot, Tom Mc Shea, de controls van Skyward Sword helemaal niet begrijpt en de game dus compleet verkeerd heeft gespeeld. Extra kwaad bloed wordt bovendien bij fans gezet omdat GameSpot en Mc Shea voet bij stuk houden.
De review en reactie van GameSpot
De oorspronkelijke review van Mc Shea voor GameSpot was erg negatief over de controls van Skyward Sword, die eigenlijk totaal niet zouden werken. Ofwel werden je bewegingen niet geregistreerd, ofwel werden ze verkeerd geregistreerd, aldus de review. Volgens Mc Shea was het voorts voldoende om gewoon wat te "waggelen" met je controller om gevechten te winnen, iets wat doet denken aan eerdere Wii-games en bijvoorbeeld Twilight Princess in het bijzonder. Maar waarom werden de controls dan geloofd in andere reviews? De sleutel tot een antwoord lijkt in de review van GameSpot zelf te liggen.
In de review wordt vermeld dat het richten via infrarood gaat. De werkelijkheid is echter dat dit niet het geval is. Zo goed als alle bewegingen in de game gebeuren via MotionPlus en infrarood komt er amper bij kijken, op enkele zeer beperkte uitzondeirngen na. Toen deze fout werd vastgesteld, voegde GameSpot een extra stukje toe aan de conclusie van het spel. Daarin werd vermeld dat er eerst een fout stond in de review, maar dat deze nu is aangepast, samen met andere delen van de review indien dat nodig zou zijn. De werkelijke veranderingen zijn echter miniem en ook de score bleef ongewijzigd. Nu zijn er twee interpretaties mogelijk: ofwel was het een onschuldig foutje van de reviewer, die per ongeluk infrarood vermeldde terwijl hij goed genoeg wist dat alles via gyroscoop en MotionPlus ging, ofwel dacht hij echt dat de controls via infrarood werkten. Een reactie van Mc Shea zelf suggereert het laatste, wat voor nog meer ophef zorgt.
Reactie Tom Mc Shea
In een kort interview over zijn review van Skyward Sword vermeldt Mc Shea hoe belangrijk controls voor hem zijn in een game en dat slechte controls de pret dus ook danig kunnen bederven. Hij vertelt dat de controls van Skyward Sword meestal wel werken, maar dat bewegingen nu en dan niet of verkeerd geregistreerd worden. In de oorspronkelijke review echter stond te lezen hoe hij gewoon wat met de controller waggelde, wat verklaart waarom zijn bewegingen niet of foutief geregistreerd werden. Bij Skyward Sword is het, dankzij MotionPlus, namelijk niet de bedoeling dat je gewoon wat kan waggelen. Je moet de bewegingen effectief en correct uitvoeren om resultaat te krijgen.
Voorts had Mc Shea nog iets eigenaardigs te vertellen: "Wanneer ik naar het scherm richt en Link kijkt naar de grond, dan word ik boos." Hier wordt nog het meest van al het vermoeden gewekt dat Mc Shea geen idee heeft van hoe de game moet gespeeld worden met MotionPlus. Hij lijkt het spel namelijk te benaderen alsof het een Wii-game van enkele jaren terug is en speelt het zoals we Twilight Princess speelden, waar je nog wel frequent naar het scherm moest richten en gewoon kon waggelen met de controller. Het ziet ernaar uit dat Mc Shea de controller regelmatig op het scherm richtte terwijl dat helemaal niet de bedoeling was en eigenlijk een andere beweging gevraagd werd, wat maakt dat Link inderdaad wel eens naar de grond zou kunnen gaan staren.
Verder in het interview geeft Mc Shea wel toe dat hij inderdaad een fout maakte door te zeggen dat het richten via infrarood gaat, maar dat de uitkomst uiteindelijk dezelfde blijft. Volgens hem moet je als speler je controller naar het scherm richten en dit werkt niet, of het nu via infrarood is of niet. Hierbij geldt echter hetzelfde als wat eerder al werd gezegd: de game vereist niet of nauwelijks dat je je controller naar het scherm richt en dus lijkt het erop dat de reviewer van GameSpot niet echt wist hoe hij de game moest spelen. Sommigen vragen zich zelfs af hoe hij de game heeft kunnen uitspelen op die manier, als hij het spel heeft uitgespeeld, tenminste.
Aan het einde van de review werd Mc Shea nog gevraagd of hij de score kon aanpassen, maar daarop kreeg men een vastberaden "nee" te horen.
Reactie community
Op de review werd en wordt verontwaardigd gereageerd, vooral omdat er een fundamentele fout blootgelegd lijkt te zijn en zowel GameSpot als Mc Shea voet bij stuk houden. Of de reviewer werkelijk geen flauw benul had van hoe Skyward Sword precies gespeeld moest worden, valt uiteindelijk moeilijk te achterhalen, maar op internet laten in ieder geval genoeg mensen hun mening weten. Op Youtube is er zelfs een filmpje verschenen waarin men laat zien hoe goed de controls wel degelijk werken, als reactie op de review van GameSpot.